Bygg 01 - Söka bygglov och andra åtgärder
Nya byggregler från den 1 juli – information till dig som ska bygga
Från och med den 1 juli 2025 börjar nya byggregler om tekniska krav att gälla.
De nya reglerna gäller alla. Det handlar inte om förändringar kring vilka åtgärder som kräver bygglov eller bygganmälan och inte. Reglerna som ändras nu den 1 juli handlar om de tekniska kraven i ditt ärende och hur dessa ska dokumenteras.
De nya reglerna beskriver inte längre exakt hur du ska bygga, till exempel vilken isolering du måste använda eller hur ett badrum ska utformas. I stället berättar reglerna vad som ska uppnås – som att huset ska vara energisnålt eller säkert att använda.
Det är sedan upp till den som söker bygglov eller skickar in en bygganmälan att föreslå hur kraven ska uppfyllas, och visa att lösningen fungerar.
Viktigt att veta
- Ansökningar före 1 juli 2025: Om din ansökan om bygglov kommer in före den 1 juli 2025, måste de gamla bygg- och konstruktionsreglerna följas.
- Övergångsperiod (1 juli 2025 – 30 juni 2026): Om din ansökan kommer in mellan 1 juli 2025 och 30 juni 2026, kan du välja om du vill följa de gamla eller de nya reglerna. Men du måste välja en uppsättning regler helt och hållet – du kan inte blanda de gamla och nya reglerna.
- Efter 1 juli 2026 gäller bara de nya byggreglerna.
Från och med den 1 juli 2025 behöver du ange om du vill använda gamla eller nya BBR under "Övrig information" på sista sidan i e-tjänsten.
Läs mer om de nya reglerna på kommunens webb.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Installation av eldstad (Anmälan)
- Installation av kommunalt vatten och avlopp. Enskilt avlopp har egen e-tjänst.
- Rivningslov eller marklov
- Mur och plank
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispens
Vilka handlingar som ska lämnas in beror på typ av ärenden, se nedan för exempel på vad som behövs för bygglov:
- Nybyggnadskarta, vid nybyggnation
- Situationsplan skala 1:500
- Planritningar
- Fasadritningar
- Sektionsritningar
- Beskrivning av projektet
- Teknisk beskrivning
- Anmälan kontrollansvarig
- Kontrollplan*
Krav på vilka handlingar som ska lämnas in är olika beroende på vad ditt ärende gäller, ritningarna ska vara tydliga och skalenliga. Noggranna och tydliga ritningar underlättar vårt arbete och ser till att handläggningen av ditt ärende går smidigare. Nybyggnadskarta och situationsplan kan beställas i e-tjänsten för kartor och mättjänster
* För enkla projekt utan kontrollansvarig men som ändå kräver kontrollplan har vi samlat ett antal mallar att utgå från på vår publika webbplats - Kontrollplaner.
Att tänka på då du fyller i e-tjänsten
- Fyll i vad som blir nytt i ditt ärende, inte vad som redan finns.
- Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle.
- Ju mer information om ditt ärende du som sökanden fyller i, ju större chans har du till en snabbare handläggning.
- Påbörja aldrig din åtgärd innan du fått ett startbesked
Frågor om lov, tillstånd och anmälan
Du når vår byggnadsinspektör och bygghandläggare på:
Telefon (växel): 0241-151 00 under telefontid 10-12 måndag – torsdag
Epost: miljo.byggnads@gagnef.se
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
- Födelsedatum
- Organisationsnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
Sofia Nyberg
sofia.nyberg@gagnef.se