Ansök eller anmäl ny, eller ändring av befintlig, enskild avloppsanläggning.
Där finns utförliga informationsblad som beskriver alla skeden av processen. Där står också om vilka bilagor som du behöver skicka in.
Du behöver nästan alltid bifoga två kartor; en situationsplan samt en karta för dricksvattentäkter och bergvärmebrunnar.
Situationsplan
Situationsplanen ska visa din fastighet, avloppsanläggningens tänkta placering inkl. brunnar, ledningar, reningsanordning samt eventuell utsläppspunkt.
Vattenkarta
På vattenkartan ska du markera alla vattenbrunnar samt energibrunnar inom 200 meters radie från den planerad avloppsanläggningen. Ange också vilken typ av brunn (borrad, källa, grävd eller energibrunn) det är. Finns det inga vattentäkter, skriv det.
Länken nedan har mer information om vad som behöver finnas med på kartan och hur du skaffar kartunderlag.
Länk till information om kartunderlag
Att tänka på:
- Påbörja inte någon åtgärd innan du fått ett beslut
- Det är alltid den sökande (fastighetsägaren) som är ytterst ansvarig för de uppgifter som skickas in.
- Avloppsanordningar ska anläggas av en sakkunnig person, det vill säga någon som har tillräckliga kunskaper, genom utbildning, yrkeserfarenhet eller på annat sätt.
- Innan du börjar använda anläggningen behöver du skicka in ett utförandeintyg. Använde gärna vår separata e-tjänst för det.
Avgift för handläggning
Vad det kostar beror på vilken typ av anläggning som ärendet gäller. För en ny anläggning med WC, till exempel slamavskiljare och infiltration eller minireningsverk tas det ut en schablonavgift på 7 917 kronor med 2025 års timavgift. Gäller det ny anläggning med sluten tank är avgiften 4 524 kronor för ärenden som kommer in under 2025.
Lagring i e-tjänsteplattformen
Ditt ärende med tillhörande information finns kvar i vår e-tjänsteplattform så länge ärendet är aktivt och det sparas sedan tills vi genomför en gallring eller du ber oss gallra ditt ärende i förtid.