Ekonomiskt bistånd - återansökan
Ekonomiskt bistånd söks och prövas månadsvis och du behöver redovisa hela din ekonomiska situation vid varje ansökan.
Vid återansökan behöver du samla alla dina uppgifter kring inkomster och utgifter. Förbered kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg med mera i digital form (PDF, Word, JPG eller annat bildformat)
Om du är sambo, gift eller registrerad partner ska ni göra ansökan tillsammans. Det betyder att båda parters inkomster, tillgångar och utgifter ska redovisas. Följ anvisningarna i e-tjänsten.
Information som efterfrågas i e-tjänsten
- Underlag för dina eller era inkomster
- Kontoutdrag för senaste månaden
- Underlag för dina eller era utgifter, exempelvis hyra, el, medicinkostnad, barnomsorg
- Eventuella läkarintyg
- Eventuella handlingsplaner och aktivitetsrapporter från Arbetsförmedlingen
Att tänka på då du fyller i e-tjänsten
- Alla fält måste fyllas i, om du inte har någon inkomst eller utgift att redovisa ska du skriva 0 (noll) där belopp ska anges
- Följ anvisningarna i e-tjänsten
- Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle
- Har du frågor om e-tjänsten kontakta din handläggare
Hur följer jag mitt ärende?
Följ ditt ärende i e-tjänsten Ekonomiskt bistånd - återansökan, e-tjänsten når du här via Mina sidor.
När din ansökan är färdigbehandlad får du ett sms eller e-postmeddelande. I e-tjänsten kan du se registrering av din eller er ansökan, utredningen, beräkningen, beslutet och den eventuella utbetalningen. Det är viktigt att du eller ni läser beslutet. Om det skulle vara ett avslag står det hur man överklagar beslutet.
Vid frågor om e-tjänsten eller frågor om ditt ärende kontakta din handläggare eller ring socialtjänstens reception.
Tel 0241-152 15
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsotillstånd
- Kontouppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation (BankID)
- Underlag för dina eller era inkomster
- Kontoutdrag för senaste månaden
- Underlag för dina eller era utgifter
- Eventuella läkarintyg
- Eventuella handlingsplaner och aktivitetsrapporter från Arbetsförmedlingen
- Så här skaffar du e-legitimation