Enskild avloppsanläggning - ansökan eller anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du anmäla/ansöka om
- ny avloppsanläggning
- ändra en befintlig avloppsanläggning
Avloppsanläggningen kan vara en gemensam enskild avloppsanläggning där flera hushåll delar på en anläggning. För att den ska kunna kallas enskild får den inte vara ansluten till det kommunala avloppssystemet.
Förbered dig gärna genom att läsa mer om enskilda avloppsanläggningar.
Att tänka på då du fyller i e-tjänsten
- Du kan spara ditt ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle
- Påbörja inte någon åtgärd innan du fått ett beslut
Det är alltid den sökande (fastighetsägaren) som är ytterst ansvarig för de uppgifter som skickas in.*
Du kan själv välja hur du vill göra din ansökan/anmälan. Välj mellan följande alternativ:
► Alternativ 1
- Entreprenören fyller i ärendet och anger uppgifter till den sökande. En länk för att signera ärendet med e-legitimation (BankID) skickas automatiskt till den sökande. När den sökande har signerat skickas ärendet in till miljö-och byggnadsnämnden.
► Alternativ 2
- Sökande anger alla uppgifter i ärendet.
Lagring i e-tjänsteplattformen
Ditt ärende med tillhörande information finns kvar i vår e-tjänsteplattform så länge ärendet är aktivt och det sparas sedan tills vi genomför en gallring eller du ber oss gallra ditt ärende i förtid.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
- Organisationsnummer
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Vid behandlingen av personuppgifterna tillämpas gällande integritetslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Informationsplikt
Om personuppgifter på andra personer uppges i ärendet är det ditt ansvar att se till att informera de personerna om detta.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
Sofia Nyberg
sofia.nyberg@gagnef.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grunduppgifter
- Ansökan
- Anläggning
- Bifoga bilagor
- Utförare
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in