Investeringsbidrag Kultur och fritid - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningInvesteringsbidrag söks för ny- och ombyggnad av driftsbidragsberättigad byggnad eller anläggning.
Förening som inte är driftbidragsberättigad kan kontakta kultur- och fritidsförvaltningen för att få en bedömning om anläggningen kan bli berättigad till driftbidrag.
Bidrag kan beviljas med maximalt 75 procent av investeringskostnaden. Bidrag kan inte sökas för underhåll av fastighet, maskinpark eller för kostnader understigande
6 000 kronor. Som underhåll räknas exempelvis målning, byte av golv, utbyte av vitvaror och tapetsering.
För akuta och oförutsedda kostnader som drabbar byggnaden kan bidrag sökas förutsatt att byggnaden är försäkrad. Bidraget kan då täcka maximalt 75 procent av självrisken och i detta fall även belopp understigande 6 000 kronor.
Sista ansökningsdag
- Ansökningar om 6 000 — 45 000 kronor behandlas löpande under året.
- Ansökningar överstigande 45 000 kronor ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda senast 30 november året innan planerad åtgärd.
Ansökan
Föreningens investeringsplan ligger till grund för ansökan. Planen uppdateras årligen vid föreningsbesök i samband med tecknande av driftsbidrag.
Investeringar som inte tas upp i investeringsplanen kommer att ges lägre prioritet vid beviljandet av investeringsbidrag.
Om investeringen påverkar framtida driftskostnader ska detta anges.
Beslut och utbetalning
Inköp och arbete med investeringar får inte påbörjas innan beslut om bidrag har fattats. Bidraget blir en andel av den totala investeringskostnaden och betalas ut mot kopia på fakturor, vilka skickas in efter hand. Bidragsandelen, procent av totalkostnaden, betalas ut per redovisad faktura till dess att hela bidragsbeloppet utnyttjats. Bidraget betalas endast ut det kalenderår som bidraget avser.
Hur ansöker föreningen?
Föreningen skickar in ansökan via denna e-tjänst.
Dokument som ska bifogas ansökan:
- Förvaltningsberättelse innehållande
- Verksamhetsberättelse
- Ekonomisk berättelse
- Revisionsberättelse - Styrelsebeslut angående investeringen
- Offert och/eller noggrann kostnadskalkyl
- Beslut från medfinansiärer (om sådana är aktuella)
Läs mer om föreningsbidragen på kommunens webbplats, Kultur och fritid
Alternativt skickar du in din ansökan via post eller e-post till:
Gagnefs kommun
785 80 Gagnef
E-post: registrator@gagnef.se
Att tänka på då du fyller i ansökan i e-tjänsten
- Frågor markerade med stjärna (*) är obligatoriska
- Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle
Alternativt ansöker föreningen via blankett som skickas per post eller e-post till:
Gagnefs kommun
785 80 Gagnef
E-post: registrator@gagnef.se
Registrering och handläggning
När föreningen skickat formuläret kommer en bekräftelse på ansökan automatiskt till den e-postadress som angivits i e-tjänsten.
Ärendet med tillhörande information läggs i kommunens ärendehanteringssystem där all hantering av ansökan sker.
Kontakt
Eva Rydén, kultur och fritidschef
eva.ryden@gagnef.se
0241-152 08
Elisabeth Danielsson, föreningskonsulent
elisabeth.danielsson@gagnef.se
0241-151 91
Automatiserad registrering och beslut
När du fyllt i formuläret skickas en bekräftelse på din ansökan automatiskt via e-post och/eller SMS beroende vad du anger i e-tjänsten.
Lagring i e-tjänsteplattformen
Ditt ärende med tillhörande information finns kvar i vår e-tjänsteplattform så länge ärendet är aktivt och det sparas sedan tills vi genomför en gallring eller du ber oss gallra ditt ärende i förtid.
Hjälp oss förbättra våra e-tjänster
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Kultur- och fritidsnämnden
Elisabeth Danielsson
elisabeth.danielsson@gagnef.se
0241-151 91
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Förvaltningsberättelse
- Offert och/eller kostnadskalkyl
- Styrelsebeslut
- Beslut från ev. medfinansiärer