Modersmålsundervisning - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningI e-tjänsten ansöker du om modersmålsundervisning för ditt barn som har ett annat modersmål än svenska.
Elever på skolor med annan huvudman/kommun anmäler modersmålsundervisning direkt till sin skola.
Modersmålsundervisning
Elever kan få undervisning i modersmål om:
- en eller båda vårdnadshavarna har annat språk än svenska som modersmål
- språket utgör elevens dagliga umgängesspråk i hemmet och eleven har grundläggande kunskaper i språket
- eleven har grundläggande kunskaper i språket
- det finns minst fem elever som har rätt till (enligt ovan) och önskar undervisning i språket
- det finns en lämplig lärare, rektors beslut
Modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk
Elever som läser modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk har en starkare rätt till modersmålsundervisning än andra elever. De behöver inte ha grundläggande kunskaper i det nationella minoritetsspråket och det räcker med en elev för att vara berättigad till undervisning. De nationella minoritetsspråken är:
- finska
- jiddisch
- meänkieli
- romani chib
- samiska
Gagnefs kommun följer de regler som finns angivna i Språklag (2009:600) och Skollag (2010:800).
Ansökan och kontakt
Det är elevens vårdnadshavare som ansöker om modersmålsundervisning. Ansökan till modersmålsundervisning inför gällande läsår ska inkomma senast 31 augusti. Ansökan behöver komma in senast detta datum så att huvudmannen kan försäkra sig om tillräckligt elevunderlag för att erbjuda modersmålsundervisning, administrera grupper och se över om det finns lämplig lärare.
Om ansökan inkommer senare än detta datum startar eleven om modersmålsundervisning erbjuds, med något undantag, undervisningen kommande termin. Ansökan ska förnyas varje läsår.
Avanmälan sker till respektive modersmålslärare.
Ansökan till modersmålsundervisning kan även ske via blankett som finns på respektive skolas Lärplattform.
Digitalt/ e-tjänst
Ansökan skall vara signerad av båda vårdnadshavarna och den skickas digitalt via denna e-tjänst.
Den vårdnadshavare som gör ansökan ansvarar för att barnet och dess vårdnadshavare är delaktiga i ansökan.
Att tänka på då du fyller i ansökan i e-tjänsten
- Frågor markerade med en stjärna (*) är obligatoriska
- Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle
Lagring i e-tjänsteplattformen
Ditt ärende med tillhörande information finns kvar i vår e-tjänsteplattform så länge ärendet är aktivt och det sparas sedan tills vi genomför en gallring eller du ber oss gallra ditt ärende i förtid.
Hjälp oss förbättra våra e-tjänster
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
Stefan Eriksson
stefan.eriksson@gagnef.se
+4624115122
Följande behövs för e-tjänsten
- Elevens vårdnadshavare har e-legitimation
- Den som ansöker är registrerad som vårdnadshavare för eleven
- Så här skaffar du e-legitimation