Modersmålsundervisning - anmälan/avanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningI e-tjänsten anmäler och avanmäler du ditt barn som har ett annat modersmål än svenska till modersmålsundervisning.
Elever på fristående skolor anmäler modersmålsundervisning direkt till sin skola.
Modersmålsundervisning
Elever kan få undervisning i modersmål om:
- en eller båda vårdnadshavarna har annat språk än svenska som modersmål
- språket utgör elevens dagliga umgängesspråk i hemmet och eleven har grundläggande kunskaper i språket
- eleven har grundläggande kunskaper i språket
- det finns minst fem elever som har rätt till (enligt ovan) och önskar undervisning i språket
- det finns en lämplig lärare, rektors beslut
Modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk
Elever som läser modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk har en starkare rätt till modersmålsundervisning än andra elever. De behöver inte ha grundläggande kunskaper i det nationella minoritetsspråket och det räcker med en elev för att vara berättigad till undervisning. De nationella minoritetsspråken är:
- finska
- jiddisch
- meänkieli
- romani chib
- samiska
Modersmålsundervisning erbjuds i ett språk
Modersmålsundervisning erbjuds för elever i årskurs 1-9, för elever i förskoleklass ska undervisning erbjudas som utvecklar båda det svenska språket och elevens modersmål.
Gagnefs kommun följer de regler som finns angivna i Språklag (2009:600) och Skollag (2010:800).
Digitalt/ e-tjänst
Anmälan/avanmälan skall vara signerat av båda vårdnadshavarna och den skickas digitalt via denna e-tjänst.
Om barnet har två registrerade vårdnadshavare måste både den som använder e-tjänsten och den andra vårdnadshavaren signera anmälan digitalt med sina respektive e-legitimationer.
Mer information om hur detta går till visas i själva e-tjänsten om och när det är aktuellt.
Bra att veta angående e-tjänsten
- Du kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle
Analogt/ blankett
Familjehemsplacerade elever, elever med tillfälligt personnummer, elever med skyddad identitet och du som inte har möjlighet att ansöka digitalt hänvisas tills vidare att ansöka via blankett som finns att få på din skola.
Lagring i e-tjänsteplattformen
Ditt ärende med tillhörande information finns kvar i vår e-tjänsteplattform så länge ärendet är aktivt och det sparas sedan tills vi genomför en gallring eller du ber oss gallra ditt ärende i förtid.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 år
Lagringstid avser tid efter att behandling av personuppgifterna avslutats.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Personuppgiftsansvarig
Barn- och utbildningsnämnden
Stefan Eriksson
stefan.eriksson@gagnef.se
+4624115122
Följande behövs för e-tjänsten
- Elevens vårdnadshavare har e-legitimation
- Den som ansöker är registrerad som vårdnadshavare för eleven
- Så här skaffar du e-legitimation