Livsmedelsverksamhet - registrera ny verksamhet
Registrera din verksamhet
Tänk på att verksamheten får starta tidigast två veckor efter att du gjort en anmälan om registrering eller efter att du fått ett beslut från miljö- och byggnadsnämnden, annars riskerar verksamheten en sanktionsavgift. När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Uppgifter som du lämnar i anmälan
Vi använder de uppgifter som du lämnar när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din kontrollavgift.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en timmas handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Gagnefs kommun.
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar.
För att läsa mer om att bedriva livsmedelsverksamheter så har vi samlat information på vår webbplats som du hittar här.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Födelsedatum
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
När du har skickat in ditt ärende till kommunen, registreras de personuppgifter som du har uppgett i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.. Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att kommunen ska kunna fullfölja sitt uppdrag som myndighetsutövare, samt kunna ge så bra och rättssäker service som möjligt vid handläggningen av ditt ärende.
Övriga upplysningar
Besök gagnef.se/personuppgifter för mer information om hur Gagnefs kommun hanterar personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Vi har mer information om hur du lämnar klagomål på vår webbplats gagnef.se/personuppgifter.
Informationsplikt
Om personuppgifter på andra personer uppges i ärendet är det ditt ansvar att se till att informera de personerna om detta.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
Sofia Nyberg
sofia.nyberg@gagnef.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Livsmedelsanläggningen
- Verksamheten
- Övrigt
- Sökande
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in